ADEC Electro

Algemene voorwaarden

ARTIKEL 1 – DEFINITIES

1.1.  Aannemer:  ADEC  ELECTRO,  Besloten  Vennootschap  naar  Belgisch  recht  met

ondernemingsnummer  0879.757.831  (BTW:  BE0879757831),  gevestigd  te  8460  Oudenburg,

Eernegemsestraat 103.

1.2.  Algemene  Voorwaarden:  de  onderhavige  algemene  voorwaarden,  met  uitsluiting  van  alle voorgaande en navolgende overeenkomsten gesloten tussen de aannemer en de opdrachtgever.

1.3.  Bestelbon:  het  schriftelijke  document  dat  door  de  opdrachtgever  aan  de  aannemer wordt verstrekt, waarin de bestelling van specifieke goederen, diensten of werken wordt aangeboden. De bestelbon bevat details zoals de beschrijving van de producten of diensten, de hoeveelheid, de prijs, de leveringstermijnen, en andere relevante voorwaarden die het de Aannemer mogelijk maken om het aanbod te aanvaarden.

1.4. Dienst: iedere prestatie die het voorwerp is van de overeenkomst.

1.5. Offerte: het schriftelijke voorstel dat door de aannemer aan de opdrachtgever is verstrekt, waarin de specificaties, voorwaarden, prijzen, en andere relevante details van de te leveren diensten  of werken zijn vastgelegd.

1.6. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst sluit met de Aannemer.

1.7. Overeenkomst: iedere aanvaarding door de aannemer van de bestelbon van de Opdrachtgever, of iedere aanvaarding door de opdrachtgever van de offerte van de aannemer, waarbij de aannemer zich verbindt om diensten te leveren waarvoor de opdrachtgever een prijs dient te betalen.

1.8. Overmacht: elke omstandigheid die onafhankelijk van de wil van de partijen ontstaat en die de uitvoering van hun contractuele verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert of zodanig bemoeilijkt dat de nakoming ervan redelijkerwijs niet kan worden geëist. Hieronder vallen onder andere, maar niet uitsluitend, natuurrampen, oorlog, terrorisme, pandemieën, epidemieën, stakingen, lock-outs, brand, overstromingen,  stroomstoringen,  wettelijke  of overheidsmaatregelen,  en  andere  onvoorziene gebeurtenissen die buiten de controle van de Partijen liggen.

1.9. Partijen: de aannemer en de opdrachtgever samen .

 

ARTIKEL 2 – TOEPASSINGSGEBIED

2.1. Behalve bijzondere voorwaarden, vermeld op de voorzijde van de factuur of van de bestelbon en ondertekend  voor  akkoord  door  de  Opdrachtgever,  zijn  enkel  en  bij  uitsluiting  van  elk  andere,  de voorwaarden van toepassing dewelke hieronder zijn vermeld.

2.2. De toepassing van deze algemene voorwaarden wordt door de opdrachtgever aanvaard door het enkele  feit  van  het  sluiten  van  de  overeenkomst  of  de  aanvaarding  van  een  oplevering.  De opdrachtgever  erkent  kennis  genomen  te  hebben  van  en  akkoord  te  gaan  met  de  algemene voorwaarden die integraal deel uitmaken van de overeenkomst. 

 

ARTIKEL 3 – TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

3.1.  De  overeenkomst  komt  tot  stand  op  het  moment  dat  de  Offerte  van  de  Aannemer  door de opdrachtgever wordt aanvaard, op voorwaarde dat de offerte niet ouder is dan één maand .

3.2. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de bestelbon van de opdrachtgever door de aannemer wordt aanvaard.

 

ARTIKEL 4. VERBINTENISSEN VAN DE PARTIJEN

4.1. De aannemer verbindt zich ertoe de dienst te leveren zoals bepaald in de overeenkomst.

4.2. De opdrachtgever verbindt zich ertoe de prijs te betalen die is afgesproken in de overeenkomst. Deze kan variabel of vast zijn.

4.3. Indien het een vaste prijs betreft , kan de aannemer de prijs evenwel aanpassen aan de evolutie van zijn vaste en/of variabele kosten ten gevolge van wijziging in de structuur ervan (grondstoffen, lonen, energie ...). De eventuele prijsherziening zal geschieden overeenkomstig de wettelijk toegelaten normen. In dit geval zal de prijswijziging voorafgaand aan de uitvoering van de dienst ter kennis worden gebracht van de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft het recht om binnen de acht dagen nadat hij van deze prijswijziging is op de hoogte gebracht, de overeenkomst op te zeggen. 

 

ARTIKEL 5 – UITVOERINGSTERMIJN

5.1. De dienst wordt geleverd binnen de termijn zoals bepaald in de overeenkomst, rekening gehouden met de gebruikelijke tolerantie eigen aan de aard van de industrie of handel.

5.2. Indien de opdrachtgever de goederen, waarop de dienst betrekking heeft,  moet afhalen en hij hierbij in gebreke is, kan een bewaarloon worden aangerekend. Ondertussen draagt de opdrachtgever het risico.

5.3. De leveringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend tenzij  aldus uitdrukkelijk tussen partijen overeengekomen.  Vertraging in de uitvoering  kan nooit aanleiding geven tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.

 

ARTIKEL 6 – CONTROLE

6.1.  De  opdrachtgever  hoort  de  geleverde  dienst  onmiddellijk  te  controleren.  Klachten  dienen  bij aangetekend schrijven te worden gesignaleerd aan de aannemer binnen de acht dagen na de levering. Hierbij moet steeds de datum en het nummer van de factuur worden vermeld.

 6.2. De aannemer is niet verantwoordelijk voor problemen ingevolge het verkeerd en/of oneigenlijk gebruik van het product, problemen ingevolge overmacht, en ingevolge de daad of opzettelijke fout van eender welk persoon, waaronder de opdrachtgever of zijn aangestelden.

6.3.  Verborgen  gebreken  kunnen  slechts  tot  vergoeding  aanleiding  geven  indien  zij  met  bekwame spoed zijn opgespoord en worden ingediend bij aangetekend schrijven en de goederen waarop de dienst betrekking had inmiddels niet in behandeling werden genomen of werden verwerkt.

6.4. De eventuele vergoeding zal de prijs van de dienst niet overschrijden.

 

ARTIKEL 7 – RETENTIERECHT

7.1. De door de opdrachtgever ter beschikking gestelde goederen, die het voorwerp uitmaken van de dienst van de aannemer, blijven eigendom van de opdrachtgever

7.2.  Evenwel  heeft   de  aannemer  het  recht  om  de  goederen  onder  zich  te  houden  zolang  de opdrachtgever de openstaande facturen, interesten en kosten niet heeft  voldaan.

 

ARTIKEL 8 – BETALING

8.1. Behoudens andersluidende betalingstermijn op de factuur, is de factuur contant betaalbaar. 

8.2. Indien de Opdrachtgever een onderneming is in de zin van art. I.1., eerste lid, 1° WER, en de

schuldeiser het verschuldigde bedrag niet op tijd heeft  ontvangen, wordt het openstaande bedrag vanaf de daaropvolgende dag van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met de interest tegen  de  referentie -interestvoet  vermeerderd  met  acht  procentpunten  zoals  bedoeld  in  artikel  5, tweede lid van de wet van 2 augustus 2002 betreft de betalingsachterstand bij handelstransacties. Daarnaast is een forfaitaire kost verschuldigd ten belope van 10% van het factuurbedrag.

8.3. Indien de opdrachtgever een consument is in de zin van art. I.1., eerste lid, 2° WER, bedragen de verwijlinteresten de interest tegen de referentie -interestvoet vermeerderd met acht procentpunten zoals  bedoeld  in  artikel  5,  tweede  lid  van  de  wet  van  2  augustus  2002  betreffende de betalingsachterstand bij handelstransacties, naast een forfaitaire vergoeding waarvan het bedrag gelijk is aan: 

(a) 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150 euro, 

(b) 30 euro vermeerder met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is, 

(c) 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2000 euro als het verschuldigde bedrag hoger dan 500 euro is.

 

ARTIKEL 9 – OPSCHORTING EN ONTBINDING

9.1. Bij niet-betaling op de vervaldag, bij wanbetaling, om welke reden dan ook, of bij niet nakoming van zelfs één contractuele verplichting, behoudt de aannemer zich het recht voor om: −  hetzij éénzijdig de uitvoering van alle lopende bestellingen te schorsen, en dit na voorafgaande

ingebrekestelling, waaraan geen of geen nuttig gevolg werd gegeven binnen de acht dagen, en

zonder dat dit voor de medecontractant aanleiding zal kunnen zijn om schadevergoeding te

vorderen, maar onverminderd het recht om schadevergoeding te vorderen;

−  hetzij  de  Overeenkomst,  zonder  voorafgaande  rechterlijke  machtiging  en  na  voorafgaande

ingebrekestelling waaraan geen of geen nuttig gevolg werd gegeven binnen de acht dagen,

éénzijdig te ontbinden, onverminderd het recht om schadevergoeding te vorderen. 

9.2. De Aannemer behoudt zich tevens het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van faillissement of kennelijk onvermogen van de opdrachtgever. 

 

ARTIKEL 10 – OVERMACHT

10.1. Elk geval van overmacht of toeval bevrijdt de aannemer van rechtswege van om het even welke verbintenis, zonder dat onze medecontractant aanspraak zal kunnen maken op schadevergoeding.

10.2. Ingeval de aannemer afhankelijk is, voor het nakomen van haar verplichtingen, van bijvoorbeeld de leveringen door een derde, dan zijn deze bepalingen eveneens toepasselijk ingeval van overmacht of  toeval  bij  deze  derde,  wanneer  de  nakoming  van  onze  verplichtingen  hierdoor  vertraging  zou oplopen of verhinderd zou worden.

 

ARTIKEL 11 – SCHADEBEDING

11.1. In geval van ongerechtvaardigde annulatie van de bestelling is de Opdrachtgever een forfaitaire schadevergoeding  verschuldigd  ten  belope  van  10%  van  de  waarde  van  de  bestelling,  met  een minimum van 100 euro en dit onder uitdrukkelijk voorbehoud van de mogelijkheid van een hogere schade te eisen. 

11.2. Wordt de overeenkomst ongerechtvaardigd geannuleerd door de aannemer, dan zal deze een gelijke vergoeding verschuldigd zijn aan de Opdrachtgever. 

 

ARTIKEL 12 – EXONERATIEBEDING

12.1. Behoudens wat betreft  hetgeen in huidige algemene voorwaarden wordt beschreven in verband met de zichtbare gebreken en de waarborg, is de aannemer niet gehouden tot welke schadevergoeding dan ook, die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg zou zijn van door de aannemer geleverde dienst.

12.2. De aannemer kan slechts aansprakelijk gesteld worden voor zover een zware fout of opzet zou bewezen  worden  en,  ingeval  meerdere  betrokkenen,  slechts  in  de  mate  dat  haar  aandeel  in  de aansprakelijkheid bewezen wordt.

12.3. De aannemer is niet verantwoordelijk voor opzet of grove schuld van haar aangestelden.

12.4. Indien de aansprakelijkheid van de aannemer bewezen zou zijn wordt diens aansprakelijkheid beperkt tot de directe schade, met uitsluiting van de indirecte schade, zoals, maar niet beperkt tot de gederfde  winst,  de  financiële  of  commerciële  verliezen,  productieverlies,  de  verhoging  van  de algemene onkosten, de verhoogde administratiekosten, verlies of beschadiging van gegevens, verlies van contracten, de immateriële schade en het verlies aan cliënteel.

12.5. Indien de aansprakelijkheid van de aannemer bewezen wordt, zal haar gehoudenheid beperkt zijn tot het bedrag dat de aannemer zal ontvangen van haar verzekeraar bedrijfsaansprakelijkheid.

 

ARTIKEL 13 – INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN

13.1.  Alle  intellectuele  eigendomsrechten,  inclusief  maar  niet  beperkt  tot  auteursrechten, patentrechten, modelrechten, merkenrechten en rechten op knowhow, die voortvloeien uit of verband houden  met  de  werkzaamheden  die  door  de  Aannemer  worden  uitgevoerd,  blijven  te  allen  tjjde exclusief eigendom van de Aannemer.

13.2.  De  opdrachtgever  erkent  dat  de  overdracht  van  enige  materialen,  ontwerpen,  plannen, rapporten, soft ware, of andere documenten en informatie die door de aannemer in het kader van deze overeenkomst zijn ontwikkeld, geen overdracht van de intellectuele eigendomsrechten inhoudt.

13.3.  De  opdrachtgever  verkrijgt  enkel  een  niet-exclusief,  niet-overdraagbaar  gebruiksrecht  op  de resultaten van de werkzaamheden, uitsluitend voor het doel waarvoor deze resultaten in het kader van deze Overeenkomst zijn verstrekt, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen tussen Partijen.

 

ARTIKEL 14 – WIJZIGING ALGEMENE VOORWAARDEN

14.1. De aannemer behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden ten allen tijde te wijzigen. Eventuele  wijzigingen  zullen  van  kracht  zijn  zodra  deze  schriftelijk  aan  de  opdrachtgever  zijn meegedeeld en zijn automatisch van toepassing op alle nieuwe contracten.

 

ARTIKEL 15 – SCHEIDBAARHEIDSBEDING

15.1. Indien een bepaling van de algemene voorwaarden ongeldig of niet-afdwingbaar wordt verklaard door een bevoegde rechtbank, blijft  de rest van de bepalingen volledig van kracht. De partijen zullen te goeder trouw onderhandelen om een nieuwe bepaling overeen te komen die de oorspronkelijke bedoeling zoveel mogelijk benadert.

 

ARTIKEL 16 – OVERDRACHT RECHTEN EN VERPLICHTINGEN

16.1.  De  opdrachtgever  mag  zijn  rechten  en  verplichtingen  uit  hoofde  van  de  overeenkomst  niet overdragen aan derden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de aannemer.

 

ARTIKEL 17 – TOEPASSELIJK RECHT

17.1. Het Belgisch recht is van toepassing op de overeenkomst. 

 

ARTIKEL 18 – BEVOEGDE RECHTBANK

18.1. In geval van betwisting zijn de (ondernemings)rechtbanken of de vrederechter van de plaats van de woonplaats van de aannemer territoriaal bevoegd.